PORSCHE CAYENNE S Hybrid
TULI TUUL.
TULI TUUL.
Uut Porsche Cayenne’i
vaadates on täpselt selline tunne, et tuli tuul ja puhus liiva alt välja selle
tuuliselt voolujoonelise sportmaasturi nina. Ja see nina annab igati aimu, et
tegu on maasturiga, mis liigub ka ise kui tulituul!
Porsche maastur. See uudis
tuli autoajakirjandusse kulutulena ja tekitas kirgliste porschefiilide seas
paanikat – klassikaliselt säilitatud klassikalise sportauto meepott kaeti nende
jaoks tõrvaga! Miks hakkab Porsche maastureid tootma?! Mis neil viga on, kõik
on ju niigi hästi?! Miks on vaja mingit masinat ja veel Volkswageni ja Audi
suurte maasturitega samale põhjale?!!! Kuid Porsche pani oma uudistootega igati
täkkesse, seda on ka Eesti teedel näha, Cayenne tungis tulise tuulena paljude
südameisse ja sõidab meile päris tihti järgmise nurga tagant vastu. Isegi
haruldasi tuuning-Cayenne’e näiteks Gemballa sulest võib kohata! See skandaalse
tulekuga maastur jõudis tootmisse 2002 ja koos vahepealse faceliftiga aastal
2006 oli tootmises kuni 2010 aastani. Klassikaliselt rahuliku ja pigem soliidse
väliskujuga maastur sai selle ajaperioodi jooksul tõesti päris paljude
tuuningfirmade ammendamatu fantaasialendu tunda. Minu jaoks see facelift
vahepeal väga köitev ei olnud ja tundus, et varem nii ilmselge eristus eri
võimsustega Cayenne’ide eestvaates hakkas hajuma. Ja tänaseks ongi käes
olukord, kus uue Cayenne eestvaates on fotode puhul lausa mikroskoopi vaja, et
eristada näiteks Cayenne Hybrid’i Turbo variandist. See on küll minu jaoks
ebameeldiv aspekt. Külvaates on Turbol kindlasti uhkemad veljed all, kuid keegi
ei keela ju ka tava-Cayenne’i just samasugustega edevamaks muuta… Ja
tagantvaates on kõikidel variantidel kaks ristkülikukujulist summutiotsa,
Turbol aga siis kaheraudsed kummalgi pool. Porsche ise ütleb, et eestvvates on
esitulede shnitti võetud nende tänaseks tootmisest maha läinud superautolt
Carrera GT-lt. Seda aga tehti ehk siis juba ka Panamera kujustamisel, sest
selle, värskema mudeli järel võib hoopis öelda, et uus Cayenne o eestvaates kui
suureks paisunud Panamera. Suureks küll, kuid siiski sama voolujooneliseks
jäädes. Ei ole enam eelmise põlvkonna püstiselt massiivset ja müürina
pealetungivat muljet, vaid tõesti on tunne, nagu pehmet vana Cayenne oleks
tuulekanalis tugeval tuulel vormida lastud. Esitulede vaheline nö iluvõre osa
on lausa teravaks vormunud, ettepoole eenduvaks ja annab väga kiirusliku,
tuulepäise ilme. Ka tagantvaates domineerib voolujoonelisus just eelkõige
tagatulede tõttu, mis erinevad eelmisest põlvkonnast kardinaalselt, kuid
küljevaade koos oma aknajoonega on jäänud enim meenutama otseselt „vana
Cayenne’i“. Kui vaadata kogu Porschede mudelivaliku väliskuju evolutsiooni,
siis muutused on siin alati olnud üpris pinnapealsed – reegliks on lihtne
tõsiasi, pidades silmas ajaga väljakujunenud vormi säilitamist ja
porschefiilide rahulikku und. Eks ka Panamera tulek häiris oma nelja uksega nii
mõndagi, kuid siiski on väljanägemine ikka Porsche mis Porsche ja kinnistub
ning sulnadub koos uue Cayenne’iga üha paremini mudeliritta. Kui ka uue Cayenne’i
salongi siseneda, on kujustusjoones ära tunda Panamera suunda. Nii uutmoodi,
püstistes tuulutusvavdes armatuurlauas kui keskonsooli ning tahavaatepeegli
ümber olevate lülititerea kui ka valgustuse nurgelisuses. Silma torkab vana
Cayenne’i meenutades uus ja napim rool. Kadunud on rooli keskosa massiivsus. Ja
juurde on tulnud stopper armatuurlauale. Tegu on ju ikkagi sportautoga! Kui
2002 turule tulnud Cayenne oli esialgu saadaval vaid kolmes mootoripaketis ja
selles osas hakkas valik laienema alles hiljem, aastatepikku, siis nüüd on
kohal kohe ja korraga kogu eelmise põlvkonna lõpuks väljakujunenud valik, ka
hübriidajamiga sportmaastur. Pakkus kohe ka mulle huvi, sest teisi hübriide
nagu ringradadele mõeldud 911 GT3 R Hybrid’i ja ka 918 Spyder’it vast täna-homme
testida ei saa… Kuuldavasti on ka Panamera Hybrid saabumisvalmis, kui praegu
siis ainus, käegakatsutav Cayenne S Hybrid. Jõuallikaks ainult tema jaoks
tehtud koleliitrine V6 333 hobujõuga ja siis lisaks ka 47 hj-ne elektrimootor.
Midagi pole teha, ka Porsche peab selles voolus kaasa ujuma, ajal kui miljardär
Sir Richard Branson on ette kuulutanud ehmatavalt hüppelist naftahinna tõusu…
Mina kui paadunud petrolhead muidugi esialgu kuidagi elektrimootori toimimist
salongis ekraanilt ei näe, tavamootor on nii võimas, et rakendub iga keregmagi
saapapuudutusega hetkega kiirendust näitama. Tõepoolest – see pole ju Cayenne
Hybrid vaid Cayenne S Hybrid. Kiirendus on 0-100-ni 6,5 sekundit. Samas
aga rakendub elektrimootor ka veel lisaks appi juba suurematel kiirustel
kiirenduseks, et pakkuda koostöös Cayenne S’i võimsusele lähenevat 380
hobujõudu. Minek on siis tõepoolest rahuldustpakkuv ja piisav. Sellist
kiirendust ootaks tõesti vaid ainult V8 mootorite tagant… Hiljem linna tagsi
jõudes aga näen juba pea iga natukese aja tagant ekraanil elektrilise ajami
jõul liikumist ja lisaks sellele, et fooride taga oma lubavat märguannet
oodates lõpeb bensiiniraiskamine, kulgen 45-50 km/h liikudes ka piki Sõpruse
puiesteed nagu trollibuss! Päris naljakas! Selline suur sportmaastur, sellise
potensiaaliga, aga järsku vaikne nagu purilennuk! Kasutades E-Power lülitit, on
gaasipedaal selliselt konstrueeritud, et V6 rakendub appi hiljem, kui
tavarezhiimis. Porsche elektrimootor asub pärismootori ja käigukasti vahel,
hoorattas ja toimib lisaks veel ka kui sarter ja generaator, milliseid Cayenne
S Hybrid’il eraldi enam lisaks ei olegi. Ja pidurdamisel tekkiv energia
laeb alati pakiruumi põhja all lebavat suurt nikkelakut. Kui sõnaühend Porsche
Hybrid võib üsna ettevaatlikuks muuta, siis konkreetselt asja järgi proovides
ei tulnud küll pettuda. Ja suure aku poolt vhenenud pagasiruum ja lisakilod
tühikaalule ei ole üldse märkimist vääriv ega probleem. Aga ega ei saa jätta
kasutamata siiski ka võimalust ikka ka V8 ära maiustada. Mitte küll veel
Turbo-seades, aga samas kubatuuris, 4806 cm3 ja 400 hobujõuga Cayenne S. Siin
on meid ootamas kiirendusnumber 5,9 sekundit nullist sajani ja keegi ei ole
hakanud teda elektrooniliselt kägistama, lastakse vabalt välja joosta, mis
tulemas on – tippkiirus 258 km/h. Ja kui kunagi ainult elektri- ja veel ehk
kurat-teab-mille jõul liikuvad tulevikulapsed selle ajakirja riiulist välja
õngitsevad, siis võivad nad kõrvalt leitud laulikust paremini mõista ehk
laulusalmigi, et kunagi saksad sõitsid saaniga!
Raivo E. Tamm.
08.11.2010.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar