JAGUAR XJ 3,0 V6 Diesel Premium Luxury
ROOLIGA KIRJUTUSLAUD.
ROOLIGA KIRJUTUSLAUD.
Loomulikult on see uus
Jaguar XJ suunitlusega rohkem tagaistmel sõitvatele sööridele, kuid ka rooli
taga tunned end selle puitehisliistuga astmelise armatuurlaua ees kui
pangahärra kirjutuslaua, antiikse tammise sekretäri taga istumas!
Oi, kuis mulle meeldis
suurte mersude-bemmide-audide vahel vana hea stiilne Jaguar XJ! Et ta kohe nagu mitte moega kaasa ei läinud, et ta
säilitas seda kaunist suure ja klassikalise sedaani õhulist joont, olles ise
nii uskumatult madal ühe suure auto kohta. Ja samuti meeldis mulle ka S-Type.
Samamoodi hea joonega ning julmalt retrot aus hoidev. Ja oi ma siis
kritiseerisin seda uut Jaguar XF-i, mis järsku tahtis ka nagu hästi moodne ja
ajaga sammu pidav olla, kuid minu jaoks oli siis tegelikult täielik kompott,
tuletatdes iga nurga alt jälle järgmise, väga äratuntavalt tuttavate markide
iseloomujooni, meenutades kokkuvõtteks hoopis Ford Mondeot. Halvas mõttes. Ja
ma tõesti ei mõistnud, miks niimoodi oli teha vaja… Pühadust teotada!
Aga oleks see tänane, uus
Jaguar XJ enne XF-i välja tulnud, poleks ma ehk hiljem ka XF-i vastu nii tige
olnudki. Saite vihjest aru? Täpselt nii! Uus Jaguar XJ on hoopis midagi muud ja
mul on tunne, et ta kohe päris meeldib mulle! Kuigi ta oma kuju poolest jätkab ilmselgelt
uue XF-i disainisuundumust, mitte vana XJ-i oma, ei ole siin midagi nii
häirivat, sest ta on väga omapärane, ei tuleta nii räigelt midagi muud meelde.
Kohe, kui juba esimesi fotovihjeid internetiavarustest nägin, oli XF-ile
järgnev reaktsioon, et - noo, kuulge, see on ju hoopis teine tera!!! Fotode
pealt hakkas silma eest kerge küljevaade, kus avaldab tugevalt meeldivat muljet
XF-i eest tuttav uutmoodi iluvõre, kuid nüüd on tema eraldi ette välja eenduv
ja see on väga vinge! Mõjub ka seisva foto pealt kui vuhinal endasse õhku imev
tolmuimeja suu. Andes märku uutest ja võimsamatest mootoritest oma radiaatorite
taga, kes tahavad mühinal endasse võimalikult rohkem õhku imeda, et väga kiiret
sõitu enda taga asetsevale salongile teha! XF-i esitulede peale olin järgmiseks
ma kõige tigedam – uue XJ-i leebelt kissis pilusilmad on suure auto kohta veel
vaid kitsad triibud lõpuks ja sobivad väga hästi. Ja teiseks avaldas head
muljet ka uue XJ-i tagantvaate-fotodelt teistpidi, ülalt alla looklevad peened
tulederibad. See oli kogu emotsioon fotosessioonist. Aga täna näen asja
natuuras, oma silmaga, ja nüüd avaldab muljet hoopis külgvaade ja see, et
luksussedaan niivõrd pikk on! Ja siis saan teada, et tegu on isegi veel alles
lühikese teljevahega eksemplariga!!! Ja siis tagantvaade – see, et tema nüüd
nii lai on, võtab suu lahti! Tagaklaas on üsna olematu, need tagatuled aga omas
olematuses rõhutavad veel eriliselt tagaklaasist laiemaid rattakoopaid ja all
kaht kroomjalt läikivat suurt kandilist summutiotsa paistavad üsna varjamatult
ehmatavalt laiad lamellrehvid! Need rehvid paistavad täna kohe kuidagi
hullupööra laiad olema! Ning see tagantvaade ongi ikka eriti ülbe! Meenutab
mingit jõkrat suurt kupeed, midagi sinna Bentley Continentali kanti ehk, aga
nagu veel suremat! Ja see sarnasus ei ole häiriv, pigem just uhkelt inglaslik.
Aga see sai nüüd küll selgeks, et fotodd sellest autost ei anna edasi tegelikku
pilti! Küljevaate lõputult pikk katusejoon on natuuris ikka väga muljetavaldav
ning katust ennast nagu polekski olemas! Algab esiklaasiga, lõpeb tagaklaasiga
ja ka vahepealne osa on ju tegelikult klaas, ehk siis kaheosaline panoraam.
Esimene osa sõidab ka luugina lahti. Ja see kõik on ka standardvarustuses,
mingit plekkatust varustustasemete kusagilt otsast paistmas ei ole. Küllap see katusejoon
just visuaalselt silmad ära petabki auto pikkuse osas, sest tegelikult ta ju
nii enneolematult pikk ei olegi, uuest audi A8-st näiteks hoopis lühemgi
poolteist sentimeetrit, aga mõjub väga pikaksvenitatud limuna! Tänane kolmeliitrine
diiselloom on omas Premium Luxury mahlas küll üpris lahja tasemega, kuid otsest
puudust mina rooli taga küll millestki ka ei tunne. Sest eeskätt võlub
armatuurlaua disain mu jäägitult ära ja seda ma sulanuna nurrudes imetlema
jäängi! See esiustelt esiklaasi alla kaarduv püstine puitfront enda all laiuva
nakse armatuurlaua kohal on täpselt kui antiikne kirjutuslaud-sekretär! Rooliga
kirjutuslaud! Ja rool on ka vaimustav – siinses varustusastmes armatuurlaua
stiilse kajana pool puit – pool nahk. Ülimõnus peopesades ja ülistiilne! Väga
head on disainis kordused - õhuvõtuavade regulaatorid oma krobelise ruudulise
metallpinnaga kordavad mootori käivitusel keskkonsoolist väljakerkivat
käiguvahetusrullikut. Kaunis nahk ja kaunis puit ning kaunis, sinaka
taustavalguse, õrna sinaka kumaga kell keset lauda. Kuid kiirusemõõtja- ning
tahhomeetrikellasid ei olegi! On vaid matt must ekraan. Kuid mootori käivitudes
muutub must pilt kolmeks digitaalseks kellaks! Väga vinge üllatus! Osutid
liiguvad kõik peene graafikaga nagu oleks päris! Ja kui keerate käiguvalitsa
S ehk Sport-asendisse, mida te ju niikuinii teete, muutuvad digi-kellad
veritsevalt punaseks, nagu käreda pakasega loojuva päikesega taevakumm. Ning
sellist käredat paukumist siis muidugi ilmselt ka tulema hakkab. Ma arvan
vähemalt nii, sest salongis mitte midagi, isegi diiselmootori olemasolust
kuulda ei ole. Aga minek on küll selline, et kusagil tagapool, õuesviibijad
ikka vist mingit pakaselaadset paukumist ju loogiliselt võttes kuulma peaksid…
Aga seda märkan ma ka kohe, et väga ökonoomne on kütusekulu näit! Kuigi diisel
tahab pikemat sissesõitmist enne täisökonoomsuse saavutamist ja tänase iluduse
rooli saan mina lausa nõnda, et eelnev läbisõit oli vaid kõigest 76 km. Väga
meeldivad on jätkuvalt jaguarilikud pisidetailid nagu kojameeste küljest
ideaalselt esiklaasi märgavad pesuvedeliku pihustid ning edasi-tagasi
liigutatav esiistme aluspadi. Kuid kui vana XJ-i, eelmise põlvkonna, kui
korrektne olla, puhul nautisin ma eriliselt nii madala auto õhulisust salongis
tänu peenikestele piilaritele, siis siin jätkub nüüd küll hoopis sama dilemma,
mis tuli esile uues XF-is, et tagaklaasist ehk siis tahvaatepeeglist ei näe
küll muud, kui ribakest taevakummist… Ja siin veel kohe eriti. Tagasõitja, kui
ta teile juba ka lähemale jõudnud on, kaob eriti hämaras ära, peeglist tema
esitulesid üldse näha pole ja teda märkate siis vaid küljepeeglitest. Või on
siis asja mõte hoopis selles, et sellises limusiinis hakkavadki tagaistmel nii
tähtsad tegelased sõitma, et polegi sel autojuhtil tahavaatepeeglisse vaja
piiluda, teed jälgigugi ainult küljepeeglitest… Võib olla küll nii, et selle
auto tahaistmele hakkavad ikka eriti tähtsad tuusad istuda tahtma! See limusiin
on õnnestunud ja väga uhke nii seest kui väljast. Ja tundub kogu aeg, et seest
veel rohkem, kui väljast ja välja astudes hoopis vastupidi!
Nüüd jääbki vaid üle
loota, et kunagi saaks veel ka selle XJ Jaguari kroonijuveeli ära maitsta –
kujutage ette, et on olemas veel ka tänasest elukast peaaegu poole rohkemate hobujõududega
– 510 hobujõuline viieliitrine V8 ehk XJ Supersport… Tema läheb oma 1,9 tonnise
tühimassiga 0-st sajani suisa 4,9 sekundiga! See juba on midagi ja see sobib
ilmselt tõepoolest selle limusiini eestvaate juurde kõige paremini. Aga
vahepeal auto juurest ära käies on lausa naljakas, et kui tagasi jõuan, on
jälle lausa ehmatav üllatus, et see masin ikka nii pikk on?! Ja see ongi uue
XJ-i ilu ja edu pant! Minge ise vaatama esindusse, ärge jääge ainult fotode
juurde! Te peate teda omas uhkes natuuris ise nägema. Või siis jääge natukeseks
lähima tänava nurgale ootama, küllap neid iludusi varsti Eestigi teedele
arvukalt ilmuma hakkab! Mina küll tahan, et hakkaks! Väga ilus oleks.
Raivo E. Tamm.
01.11.2010.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar