MINI COUNTRYMAN COOPER S ALL4
MINI COUNTRYMAN COOPER D
MINI HIIGLANE.
MINI COUNTRYMAN COOPER D
MINI HIIGLANE.
MINI esitles oma uut
mudelit, mis kui kõigile tuntud ja Eestiski armsaks saanud uue MINI tuult täis
puhutud, suureks paisunud variant. See on MINI Countryman.
Täpselt selline tunne tekkis Kopenhaageni sadama tormituultes põhjamaade autoajakirjanike jaoks punase vaiba kõrvale ritta aetud linnamaastureid vaadates, et nagu Minid ikka, aga suurteks paisunud. Ja ikka nii suurteks, et siin juba tavakopsumahust ei piisaks, tormilist tuult on vaja olnud, et kunagise sir Alec Issigonise imeväikse linnaauto idee nii punni ajada! 1956.aasta Suessi kriisi ajal, kui üldises kütusekitsikuses tegid võidukäiku Saksa bubble-car’id, tegi kreeka-inglise päritolu autodisainer Alec Issigonis 1959.aastal automaailmas oma nime kuulsaks igavesest ajast igaveseks, luues spartaliku, mahuka salongiga, kuid imeväikeste mõõtmetega Mini. Sai sellega sedavõrd kuulsaks, et tänapäeval interneti otsingumootorites annab sõna „mini“ tõlkeks väikeauto. Väike ta tõepoolest oli, 5 cm üle kolme meetri. Seega ei saanud 2001.aastal ilmunud uut Mini oma 3630 mm pikkusega enam kuigi tõsiseltvõetavalt miniks kutsuda… Aga mul oli ikkagi endise Mini omanikuna hea meel, et see nii revolutsiooniline ja ka rallimaailmas kohti kätte näidanud superauto peale 2000.aastal liinide seiskumist päris unustustehõlma ei kadunud. Kuid vaadates nüüd uut Countrymani, tekib tahtmatult mõte, et algne Mini mahuks vist küll lausa selle Mini salongi sisse… See uus maastur on pikk 4105 mm, lai 1789 ja kõrge 1561 mm. Ja selle mudeli ühiseks nimetajaks, baasnumbriks on neli.
Tegu on margi neljanda
mudeliga tavalise Mini, lahtise Mini ja universaali, Clubmani järel. 4 istet on
tal. (Põhjamaadesse tuleb auto loomulikult viieistmelisena, siin ikka selline
veidrus läbi ei lähe, et taga vaid kaks istet ja mingi seletamatu relss topside
jaoks jookseb esiistmete vahelt taha välja…) 5 istet on lisatasuta
lisavarustus. Ja 4 meetrit pikk on
ta. Ning neljandaks – nelikvedu. Esimest korda Mini puhul. Kantrimehi endid on
vastavalt mootoritele lausa 11, alustades Mini One’iga ja lõpetades Mini Cooper
D All4’ga. Mootor on kõigil 1,6 liitine, bensiinimootoreid on kolm, diisleid
kaks, erinevate hobujõudude kogustega, teised erinevused lisanduvad manuaal-
või automaatkastist. Bensiinimootoritega on 8 erinevat varianti, diisleid kolm.
Ainult et lihtne Contryman on Cooper S All4-st 13 mm lühem. Aga
väljanägemiselt on erinevus mitu kraadi vingem ja sestap pühendumegi täna Mini
maksimaalsele variandile. Kõige vaimustavam on Cooper S All4 eestvaade –
kuigi mootorikattelt puudub väikeste Cooper S’ide pealt tuttav turboavaus, on
Countrymani Cooper S iluvõre täpselt selline, kui ka seistes aina endasse
tolmuimejana õhkuahmiv laialivenitatud lõuapäradega suur suu! Esitlejad on
sellest ise ka nii vaimustunud, et ei pea vastu, kuniks kivinägudega
põhjamaised autoajakirjanikud ise omi võrdlusi leidma hakkaks, et vaadake seda
suud ja nina poolprofiilis – on ju täpselt nagu Ford Mustang, eks ole! Nii
sportlik, nii vinge! Kõik noogutavad ja mõmisevad nõusolevalt. See sarnasus on
siin tõepoolest väga head mõju avaldamas. Tippvariandil on all ka vingemad
veljed, mustad, läikivad, 18-tollised. Ja tegelikult on võimalik alla keerata
veel ka 19-tolliseid eriti õhulisi John Cooper Works velgi! Tagantvaates on
Cooper S kahes küljes kahe summutiotsaga, külgvaates on lisaks ilusatele
velgedele erisust märkimas kiri All4 ja küljelt vaadates kui õhus rippuv,
tumedatel piilaritel istuv katus on ikka äratuntavalt ehtminiliku joonega. Mini on ikka Mini! Sama tundmus valdab
ka salongis. Kõik on sama, ainult suurem, ning kõige suurem põhjamaa
autoajakirjanik istub rahulikult tagaistmel tõdedes, et see on küll nüüd
esimene Mini, mille tahaistmele temagi täiesti lõdvalt ära mahub! Ja tagumiste
istmete seljatugesid saab pakiruumi suurendamiseks allaklappimisele lisaks ka
istumise ajal püsti- või lamamisasendisse nihutada. Ka kogu tagumist istmerida
saab relssidel ettepoole nihutada, et kõikvõimalikke suuski, lume- ja
lainelaudu igatpidi sisse ära mahutada pakiruumi erinevates suurustes. Pakiruum
on väga paindlike lahendustega.
Kui sir Issigonis sai oma
pisikese Mini loomisel kuulsaks ka esmakordselt mootori põiki asetusega
esisillaveoga, on ka uus Countryman esisillaveoline või siis nelikveo All4
puhul esiveopõhine. Rahulikul maanteesõidul on vedamas esisild, ekstreemses
olukorras liigub veoskeem automaatselt fifty-fifty asendisse.
Loomulikult huvitab
kõiki, kas kõige sellega koos ja suureks paisunud Mini on säilitanud oma kuulsa
go-karti stiilis juhitavuse ja sõiduomadused? Paneme tööle selle võimsaima 1,6
liitrise turbomootori ja anname minna! Ja kohe võime jätkata vana tuttavat
laulu – Mini on ikka Mini! Sama minilikult jäik, kardilikult kange kurvides,
täpse rooliga ning hea minekuga. Siin
on nelikvedu veel eriti maitsvat teelpüsivust pakkumas. Soovitati
proovida ka diisli tippvarianti Cooper D, kus olemas ka sport-nupp, kuid
ilmselt oli verivärske, täiesti sissesõitmata diisel selle koha pealt veel
tundetu, mingit vahet mina küll ei leidnud ja sportlikkust sain tunda siiski
ilma sportnuputa Cooper S All4-s. Väga meeldiv, et esmaesitlusel juba ka
tippvariant olemas oli, sest tihtilugu saabuvad mudelirea tippvariandid alles
kuid või ka aastajagu hiljem rambivalgusse. Ainult et Cooper D istmed klappisid
minu alakehaga tunduvalt paremini. See aga näitab, et oma Kantrimehe
komplekteerimisega saab sadu erinevaid variante leida, auto värvitoonegi
pakutakse kohe alustuseks juba suisa 11 sorti! Mulle see maastur meeldib.
Loomulikult tänu väljanägemisele, ka nimi maksab midagi, aga kõige põnevamaks
teeb asja siiski see, et Countryman’iga siseneb Mini taas maailmaralli
radadele! Brittide kuulus rallifirma Prodrive, kes kuulsust toonud Subaru WRC
autode toimetamistega, on ka Countryman WRC projekti kallale asunud. Oli ka
aeg! Viimatine ralli MM-i jaoks tehtud Mini ralliauto sai radadele aastal
1967!!! See oli liiga pikk vahe juba! Ainult uusi sõitjaid pole veel teada,
kuulda on vaid spekulatsioone, et vast ikka üks soomlane ja üks britt…Ma tahaks
seda WRC-d juba näha, sest Cooper S All4 andis igas kurvis ja igal uuel
sirgel seda potentsiaali täie rauaga tunda!
Raivo E. Tamm.
25.08.2010.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar