RENAULT TRAFIC dCi 115
Olen nautinud Trafic’u
roolis kahte pikka reisi Euroopasse ja siit ka minu huvi uuenenud mudeli vastu.
Esialgu pakuti küll vaid kaubiku varianti, kuid juhil polegi vahet.
Nauding tekkis pikal
sõidul juhi isteasendist. Kõrge asend andis Eestist minnes juba Leetu jõudes
tunda, et selg pole absoluutselt väsinud ja pole ka mingit seljasirutuse pause
vaja, mis tekib sõiduauto pool-lamavas asendis rooli taga. Ning pikal sõidul
oli nauditav veel ka see, et juhina istusin kui oma kirjutuslaua taga. Mind
ümbritsesid mitmed panipaigad, kogu reisi esmatarbevajadused sain igale poole
oma käe järgi ära panna ja kõik nad olid korrektselt silma all. Nägin kogu aeg,
mis kus on ning ei olnud seda häda, et kuhu üks või teine asi või pudel
asetada. Ning mootor on meeles. Hea tõmme ja ökonoomsus. Oli võimalus euroopa
kiirteedel kiirematele liikujatele mitte jalgu jääda.
Traficut on toodetud
kõrvuti Nisan Primastar’i ja Opel Vivaroga tohutul hulgal. Viimase põlvkonna
esindajaid on Eesti teedelgi hulgaliselt. Trafic on tootmises aastast 1981.
Eelkäija oli selline Volkswageni hipibussi stiilis Renault Estafette, mille
tootmine algas 1959 ja seda välimust vaadates on lausa uskumatu, et selliseid
toodeti veel aastal 1980. Aga neid stiilseid bussikesi meie teedel näha ei ole.
Tolle aja kaubikute kohta oli neil üks väga lahe praktiline disainielement –
tagauks avanes kolmes osas – ülal luuk ja keskelt allpool kaks kapiust.
1981 välja ilmunud uus
kaubik nimega Trafic tuli siis vastukaaluks kohe äärmiselt kandiline klots.
Poole peal, 1990 tehti ka facelift ja 2001 ilmus lagedale juba teine põlvkond,
ehk see, mida meie teed ja tänavad täis ja millega juba ka mina euroopareise
nautisin. Eelmine põlvkond sai facelifti 2006. See oli väga tagasihoidlik,
hõlmates vaid tumeoranzhide suunatulede sulandumist valgeteks esituledeplokki,
kust siis oranzhidena alles põlema hakkades särama lõid ja natuke kujundati ka
iluvõret ringi.
II põlve Trafic mulle oma
väliskujult päris meeldis. Loomulikult ei ole seal midagi nii hingematvalt
armsat, nagu Estafette, kuid ka Traficu I põlve robustsus oli siin maheda
soliidsuse vastu vahetunud ja meelde jäi külgvaates kabiinikõrgendus esiuste
kohal ning tagantvaates madalus ja laius.
Uuel Traficul ongi too
kühm külgvaates kadunud ja tagantaavtes tundub masin kitsam ja kõrgem. Mõõtude
järgi võiks kereosa, kui rattaid all ei oleks, olla kui ruut. Kliirens kergitab
ja enam eelmise põlvkonna meeldivalt madala ja laia auto muljet ei jää.
Eestvaates ei meeldi
mulle kuidagi eriti suureks kasvanud esituled. Uut mudelit oodates arvasin, et
need just eelmisega võrreldes väiksemateks muutuvad, kuid lõpptulemus on hoopis
vastupidine.
Viimasest reisist
Lõuna-Euroopasse mäletan, et 1,9 dCi 100 jõi 7000 km kohta 512 liitrit diislit
ära ehk keskmiseks 7,3 l/100km ja kuigi kataloog näitas tolle masina
maksimumiks 155 km/t, siis kerge allamägekaldega kiirteel näitas spidomeeter
küll 173 km/t. See oli eelmise põlvkonna diislitest lahjeim variant. Oli veel
ka 2,0 l ja 2,5 l diislit ja ka 2,0 l bensiinimootor.
Uuel Traficul on ainult
1,6 l diislid eri võimsusastmes. Nii, nagu Renault vormel 1 mootoreidki teeb ja
sealgi ju olid sel hooajal kõigest 1,6 liitrised jõuallikad.
Tänane Traficu1,6 dCi 115
ei ole kõige lahjem. On veel ka dCi 90 – viimane number tähistab hobujõude. Ja
Energy eesliitega veel Energy dCi 120 ja Energy dCi 140. Viimasel on
maksimumkiiruseks antud juba lausa 181 km/t – küllap allamägekiirteel sellega
ka 200 kätte saaks ja veelgi vähem teistele jalgu jääks.
Uued mootorid on kõik ka
palju säästlikumad, keskmiselt 1 liiter sajale väiksem kulu, kui eelkäijatega
võrrelda. Ma teen ka huvi pärast pikema otsa – sõiduasend on jätkuvalt meeldiv
selleks ja minul kulus 378 km peale täpselt 25 liitrit diislit ehk siis
keskmine kulu sissesõitmata mootoriga 6,6 l/100 km.
Uues Traficuski on juhil
panipaiku tohutult ja rohkemgi. Madalaima varustustaseme puhul saan sellegi
auto raadio ja oma nutitelefoni bluetoothi kaudu liites kasutada toda uudset
R&GO äppi, mida kasutasin uues Twingos, küll mõningaste mööndustega.
Aga kõrgemas
varustusatemes oleks siin olemas ka R-Link navisüsteem või tahavaatepeeglist
kuvatav tagurduskaamera. Armatuurlaud, mis on siin rõhutatult sõiduautolikum
omab klammerjaid võimalusi telefone ja tahvelarvuteid kinnitada. Kõrvalistuja
istme ettelastud seljatoele saab asetada läptopi, istmepatjade all on üle 50
liitrine panipaik. Kõrvalistuja päikesesirmi
alla lastes on seal lainurk peegel, et näha ka pimenurgas toimuvat.
Ja
kõrvalistuja tooli saab ka nõnda üles tõsta, et läbi seljataguse seina avausest
läbilaadimiseks eriti pikki torusid või latte transportida. On võimalus ka
pisikese kollase lukustuspoldiga tagumine vasakpoolne uks üksi lukustada ja
siis lahtise parempoolse uksega sõita ja veelgi pikemaid esemeid vedada. Ning kui
peaksid unustama vasakpoolset ust eest ära avada ja lööd parempoolse ukse
kinni, on luku kohal selline kaitse, et valetpidi suletud uksed enam üksteist
ära ei mõlgi. Loomulikult on kaubaruumis palju koormarihmade kinnitusaasasid ja
esemete paigutamist on nii võimalik ka lae alla kinnitamisega alustada.
Seega mõlemad Renault‘
viimatised uustulnukad, nii Twingo kui Trafic rõõmustavad uute nutikate
lahendustega.
Raivo E. Tamm.
12.11.2014.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar